Vi skal være kundens førstevalg av forbruksvarer og tjenester i matmarkedet, ha en verdikjede som er kostnadsledende og lede an i det grønne skiftet.

Vi skal være kundens førstevalg av forbruksvarer og tjenester i matmarkedet, ha en verdikjede som er kostnadsledende og lede an i det grønne skiftet.

NorgesGruppen - fakta

NorgesGruppen er en familie av konsepter med sterke posisjoner innen forbruksvarer
og tjenester i matmarkedet.

  • 2 140 butikker i hele landet (44 prosent egeneid)
  • KIWI, MENY, SPAR, Joker og Nærbutikken er våre dagligvarekonsepter
  • MENY, SPAR og Joker tilbyr netthandel
  • Deli de Luca, MIX og Jafs er våre servicehandelskonsepter
  • ca. 60 prosent av våre butikker og utsalgssteder eies og drives av selvstendige kjøpmenn, hvorav flere er aksjonærer i NorgesGruppen
  • Vi har 40 618 medarbeidere fra 70 ulike nasjonaliteter (66 prosent av de ansatte jobber i egeneid virksomhet)
  • Vi har 1200 samarbeidspartnere og leverandører

Ambisjonene i praksis

ASKO Oslofjord
ASKO Oslofjord

I 2020 har det automatiserte matvarelageret ASKO Oslofjord i Sande i Vestfold og Telemark tatt form. De første leveransene til KIWI, MENY, SPAR, Joker, Bunnpris og Nærbutikken starter høsten 2021.

Les mer
NorgesGruppen og Bama med ny samarbeidsmodell
NorgesGruppen og Bama med ny samarbeidsmodell

BAMA og NorgesGruppen har i mange år samarbeidet om å tilby forbrukerne frukt og grønt av høy kvalitet for å øke forbruket av sunne og ferske varer.

Les mer
Koronapandemien påvirker hva vi putter i handlekurven
Koronapandemien påvirker hva vi putter i handlekurven

Stengte grenser, minimalt med reising og at de aller fleste måltider spises hjemme får naturlig nok også konsekvenser for hvordan vi handler og hva vi spiser. Det ble tydelig i 2020.

Les mer

Aktuelt fra NorgesGruppen

Ny podkast: Hvilke trender dominerer dagligvarenyhetene?
Ny podkast: Hvilke trender dominerer dagligvarenyhetene?

I disse dager fylles butikkene våre opp med over 1000 nye produkter. Men hvorfor har vi egentlig nyhetsslipp, og hvilke trender og tendenser preger dette lanseringsvinduet?

Les mer
Rekordhøy norskandel i 2023
Rekordhøy norskandel i 2023

Norskandelen på egg, kylling og lam i NorgesGruppens butikker endte på 100 % i 2023. På svin og storfe var andelen på hhv. 98 og 99 %. Totalt for alle landbruksprodukter ble norskandelen 73,1 %. Dette er rekordhøyt og en økning på 4 % fra 2022.

Les mer
Ny podkast: Hva ble Matsvinnutvalgets konklusjoner?
Ny podkast: Hva ble Matsvinnutvalgets konklusjoner?

Hva er Matsvinnutvalgets konklusjoner? Det er tema i en fersk episode av podkasten Øre for mat.

Les mer
Års- og bærekraftsrapport

Års- og bærekraftsrapport

Her finner du våre års- og bærekraftsrapporter.