Tre prosent resultatmargin for NorgesGruppen i første halvår

Tre prosent resultatmargin for NorgesGruppen i første halvår

NorgesGruppen omsatte for 57,2 milliarder kroner første halvår 2024, en økning på 2,9 milliarder sammenlignet med samme periode i fjor. En positiv kundevekst på 1,8 prosent bidrar til dette.
28. august 2024

NorgesGruppen ASA kunngjorde i dag sine økonomiske resultater for første halvår 2024, som viser en moderat forbedring sammenlignet med et svakt første halvår i 2023.

Driftsinntektene til NorgesGruppen første halvår er på 57,2 mrd. kroner, en økning på 2,9 mrd. kroner sammenlignet med første halvår 2023 (alle tall ekskl. IFRS 16). Dette tilsvarer en økning på om lag 5,3 prosent.

- Sterk laginnsats gir fortsatt kundevekst, og god kostnadskontroll i hele NorgesGruppen gjør at konsernet fortsatt kan konkurrere hardt på pris i et marked med sterk konkurranse, sier konsernsjef Runar Hollevik. Økt produktivitet og reduserte strømkostnader bidrar til at økte varekostnader fra leverandørene ikke videreføres til forbruker i sin helhet, og det gjør at kundene fortsetter å velge våre butikker, fortsetter Hollevik.

Forbedret resultat mot et svakt fjorår

Resultat etter skatt endte på 1,7 mrd. kroner for første halvår 2024, mot 1,3 mrd. kroner i samme periode i fjor. Det gjør at resultatmarginen endte på 3,0 prosent, opp fra 2,4 prosent fra et svakt første halvår 2023.

Resultatforbedringer fra tilknyttede selskaper, blant annet Dagrofa i Danmark, bidrar positivt. Videre er merkevaresegmentet tilbake på et mer normalt resultat etter et utfordrende første halvår med ekstraordinære kostnader i fjor. Detaljsegmentet hadde første halvår 2024 en driftsmargin på 2,6 prosent, som er på samme nivå som hele 2023.

Driftsresultatet (EBIT) ble 2,1 mrd. kroner sammenlignet med 1,6 mrd. kroner første halvår i fjor. Det gjør at driftsmarginen endte på 3,7 prosent, opp fra 3,0 prosent for et svakt første halvår 2023.

Klimagassutslippene ytterligere redusert

NorgesGruppens klimagassutslipp er redusert med 22 prosent fra 2019 til første halvår 2024, dette er en nedgang på over 4 prosentpoeng i inneværende halvår. Matsvinnet er ytterligere redusert med 4 prosentpoeng siste halvår, og har en videre nedgang fra 40 prosent til 44 prosent reduksjon siden 2015. Det er kontinuerlige forbedringer i vareflyten, sammen med nedprising av datovarer i butikkene, som i hovedsak er driver for de gode resultatene innen matsvinn.

Halvårsrapport 2024 ligger i sin helhet her