NorgesGruppen vil bidra til folkehelsen ved å gjøre det lett å ta sunne valg for de godt over én million nordmenn som hver dag besøker våre butikker. Vi deler målene for norsk folkehelsepolitikk: En befolkning med høy levealder, god helse, trivsel og reduserte sosiale helseforskjeller.
Sunnere og grønnere handlekurv
Vi jobber for å tilby en sunnere og grønnere handlekurv. Vi skal selge mer frukt, grønt, fisk, sjømat og grove kornprodukter, og samtidig redusere salt, sukker og mettet fett i vårt produktsortiment. Vi skal jobbe mot sosiale helseforskjeller på kosthold, og bidra til at det er enkelt å leve sunt med et forbruk som er bærekraftig over tid.
Verktøykassen vår handler om hva vi selger, hvordan vi selger det og hvem vi samarbeider med. Dette legger føringene for hvordan vi utvikler våre egne merkevarer innen mat og drikke. Vi jobber systematisk med å redusere sukker og salt i hverdagsproduktene. Vi arbeider for å utvide sortimentet på fisk og fiskeprodukter, og tilbyr stadig flere produkter merket med Nøkkelhullet.
Vår rolle som dagligvareaktør gjør at vi kan bidra til å løse utfordringen som livsstils- og kostholdrelaterte sykdommer utgjør for både samfunnet og enkeltpersoner. Derfor har det betydning at vi jobber for å legge til rette for sunne og grønne valg, med de mulighetene som ligger i vår verktøykasse. Vi støtter opp om de norske kostholdsrådene med våre tiltak, samtidig som vi ser at dette er et arbeid som tar tid.
Våre mål og resultater: Helse
- Frukt og grønt
-
Mål 202525,7 %
Volumandel av solgte matvarer (vekt)
Status 202423,3 %Handlekurvens andel av frukt og grønt for NorgesGruppen totalt er stabil målt mot 2023. Vi så imidlertid en positiv volumøkning i salget av frukt og grønt, drevet av KIWI og SPAR som hadde positiv utvikling både i volumsalg og økt andel frukt og grønt i handlekurven. Det var også positiv volumvekst for bær og grønnsaker.
- Fisk og sjømat
-
Mål 20253,19 %
Volumandel av solgte matvarer (vekt)
Status 20242,85 %Selv med priskutt på fisk ble varekategorien preget av volumnedgang. Salget ble også påvirket av høye priser og negativ medieomtale av oppdrettsnæringen. KIWI lyktes med kampanjer og momskutt på fisk, MENY videreførte «Fisketirsdag» og andre gode tilbud, og SPAR kjørte kampanjer med priskutt på ulike fiskeprodukter.
- Grovt brød
-
Mål 202560 %
Gjennomsnittlig grovhetsgrad i ferske brød
Status 202452,9 %Brødsalget og grovhetsgraden falt, til tross for innovasjon og prioritet i NorgesGruppens sortiment. Brød fikk sterk konkurranse fra andre matvarer, i tillegg til at endrede spisevaner gjør at stadig flere dropper frokost og matpakke til lunsj. Brødmåltidet erstattes blant annet av grøt, proteinrike meieriprodukter og varme retter. Kampanjetrykk og grove brød med god smak til riktig pris blir viktig for å øke grovhetsgraden ytterligere.
- Nøkkelhull
-
Mål 202522,5 %
Verdiandel i relevante varegrupper (der det er mulig å velge nøkkelhull)
Status 202422,8 %Verdiandelen for Nøkkelhullet er 22,8 prosent, og vi har nådd målet for 2025. KIWI står for over 65 prosent av nøkkelhullsomsetningen i NorgesGruppen, og trekker opp snittet med en andel på over 26 prosent.
- Salt
-
Mål 20251,69 %
Volumandel av solgte matvarer med salt (vekt)
Status 20241,71 %De små reduksjonene gir også resultater innen salt. Det er gjort flere tiltak i produktkategorier som ferdigretter, brød, kjøttprodukter og snacks, og vi erfarer at mange leverandører jobber kontinuerlig for å holde saltinnholdet under grensene satt i det nasjonale samarbeidet om saltreduksjon (Saltpartnerskapet). KIWIs prislås på sunnere varer har gitt god effekt på salg av produkter med mindre mettet fett og salt.
- Sukker
-
Mål 202511,9 %
Volumandel av solgte matvarer med sukker (vekt)
Status 202412,3 %Sukkerandelen i handlekurven økte marginalt i 2024. Drikke bidro med nedgang i sukker, hvor andel sukkerfri brus var stabil på 68,8 prosent og andel sukkerfri energidrikk økte. Salget av smågodt økte i 2024. KIWI og MENY flyttet godteri ut av kasseområdet for å bidra til færre impulskjøp. Dette er en av bidragsyterne til at salget av sjokolade gikk ned. Det er også lansert sukkerfrie smågodtvarianter og økt eksponeringen til dadler, noe som har ført til høyere salg av fruktsnacks.
- Mettet fett
-
Mål 20255,40 %
Volumandel av solgte matvarer med mettet fett (vekt)
Status 20245,68 %I flere produktkategorier ser vi resultater av små reduksjoner i fettinnhold. Dette gjelder spesielt ost, men det er også gjort tiltak innenfor eksempel konsummelk og smørblandinger. Gode kampanjer på sunnere varer bidro til salg av produkter med mindre mettet fett og salt, men endrede forbruksmønstre med dreining mot mer fullfettprodukter bidro til negativ utvikling mot målet.
- Produktberedskap
-
Mål 2025100 %
Gjennomføring av rød beredskap (mulig helsefare) innen to timer
Status 202496,1 %I 2024 har vi oppretthold det gode arbeidet innenfor produktberedskap, som fører til et resultat på nivå med 2023. I 2024 ble det etablert et bedre rapportverktøy, som fremover vil gjøre oppfølgingen enklere for selskapene.
Avgrensning og omfang
NorgesGruppen har utviklet nye måltall for området helse som betyr at vi oppgir resultatene i andel, men ambisjonsnivået er det samme. Hensikten med de nye måltallene er å gi et enklere og bedre bilde av utviklingen.
Vi rapporterer åpent og ærlig om bærekraftsresultatene av vårt arbeid. Symbolene i rødt, gult og grønt skal vise hvordan vi ligger an til å nå målene vi har satt for 2025. Symbolet må ses i sammenheng med forklaringen i kolonnen ettersom hver prosess er unik.
- Måltallene gjelder varer solgt i KIWI, MENY, SPAR og Joker, i både egeneide og kjøpmannseide butikker.
- Måltallene for produktberedskap gjelder alle virksomheter i NorgesGruppen, både
egeneid og kjøpmannseid. - Måltallene for frukt og grønt gjelder andelen fersk, frossen og hermetisk frukt og grønt, unntatt potet, av alle varegrupper unntatt drikke, non-food og tobakk.
- Måltallene for fisk og sjømat gjelder andelen fersk, frossen og hermetisk fisk og sjømat av alle varegrupper unntatt drikke, non-food og tobakk.
- Måltallene for sukker gjelder relevante varegrupper innen tørrvarer (kjeks, pålegg, bakevarer m.m.), kiosk, drikke, meieri og desserter (is).
- Måltallene for mettet fett gjelder relevante varegrupper innen meieri, kiosk, ferdigmat, kjøtt, bakeri, dypfryst og tørrvarer.
- Måltallene for salt gjelder relevante varegrupper innen tørrvarer (supper, sauser m.m.), ferdigmat, kiosk, kjøtt, fisk, meieri og bakevarer.
Trumf-appen gir innsikt i kosthold
Nå kan NorgesGruppens kunder få innsikt i kostholdet sitt gjennom kostholdsinnsikten i Trumf-appen. Tjenesten trekker data fra kundens Trumf-kjøp og kobler det sammen med næringsinnholdet på varene i handlekurven, basert på innholdet som er oppgitt fra leverandøren. På denne måten får kundene presentert en oversikt over kostholdet sitt basert på kjøp av mat og drikke hos KIWI, MENY, SPAR, Joker, Jacob's, CC Mat og Nærbutikken gjennom Trumf-medlemskapet.
Trumf gir ingen råd om kosthold, men henviser til råd og mengdeanbefalinger gitt av Helsedirektoratet. Informasjonen sammenstilles og presenteres for kunden når de velger å aktivere tjenesten, men lagres ikke og benyttes ikke til andre formål.
Relevante bærekraftsmål fra FN
NorgesGruppens helseområder




Siste nytt om bærekraft
Ni nye prosjekter får støtte fra NorgesGruppen
NorgesGruppens bærekraftsfond HANDLE går inn med støtte til nye prosjekter. 21 millioner kroner fordelt på ni prosjekter skal bidra til en grønnere og sunnere verdikjede for mat. Prosjektene fordeler seg på ulike områder, som reduksjon av klimagassutslipp, sirkulær emballasje, mindre matsvinn, økt dyrevelferd og opplæring av unge matfagarbeidere.
Les merNordens mest miljøvennlige industribygg
ASKO OSLOFJORD mottar høyest mulig miljømerking BREEAM-NOR Outstanding fra Grønn byggallianse som første industribygg i Norden.
Les merNå kan du se ditt eget klimaavtrykk i Trumf-appen
NorgesGruppen lanserer denne uken en klimainnsikt for alle Trumf-medlemmer. Innsikten er basert på klimaavtrykk utarbeidet i samarbeid med forskningsinstituttet RISE og er en del av NorgesGruppens nye bærekraftsstrategi. Målet er at det skal bli enklere for kundene å gjøre mer klimavennlige innkjøp.
Les mer